Taannoin sivusin kahviautomaattien painikkeiden toimintalogiikkaa, ja kirjoituksen kommenteissa sainkin pätevän määritelmän sille, minkälainen napin on oltava, että sitä hoksaisi painaa: ”Painikkeen ulostyöntynyt muoto, joka erottuu visuaalisesti taustastaan, on varmaan suurin tekijä. Toki painikkeen tulee myös käyttäytyä kuten painike eli painua alas sitä painettaessa, jotta se tuntuisi oikealta painikkeelta.” Toisin sanoen, suurimmalla osalla ihmisistä on tietty ennakkokäsitys siitä, miten painikkeiden kanssa toimitaan, ja mitä tapahtuu, kun nappia painaa. Sanotaan sitä vaikka mentaaliseksi malliksi.

Tällaiset mallit ohjaavat varsin vahvasti sitä, miten ihmiset toimivat ja käyttäytyvät. Kannattaakin siis miettiä kaksi kertaa, ennen kuin suunnittelee vaikkapa verkkosivulle napin, jota klikkaamalla tapahtuukin jotain odottamatonta. Magic Buttons on surullinen tarina eräästäkin kehittäjästä, joka sai päähänsä suunnitella johonkin ohjelmaan sellaisia painikkeita, joita voi klikkailla useammalla eri tavalla, joista kaikista tapahtui eri asioita – kaikki yhtä odottamattomia. Käyttäjät vihasivat ohjelmaa, mikä heijastui firman tulokseen, ja lopputulemana kehittäjä sai kenkää. Opetus? ”The lesson is simple: a button should work like a button. If you want something that doesn’t work like a button, don’t use a button.” [via]