Suunnittelumallit (design patterns) ovat tuttuja työkaluja useimmille ohjelmistojen parissa työskenteleville. Lyhyesti määriteltynä ne ovat tiedon esitysmenetelmiä, joissa kuvataan mallin nimi, ongelma, ratkaisu ja seuraukset, eli mallin käyttämisen hyvät ja huonot puolet. Mallien avulla jokaisen ongelman kohdalla suunnittelijoiden ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen.

Käytettävyydelläkin on omat suunnittelumallinsa (usability [design] patterns) – koska samat käytettävyysongelmat toistuvat eri järjestelmissä, on niihin laadittu tehokkaita ratkaisumalleja. Tosin mitään virallista, yhtä ja ainoaa totuutta ei ole olemassa, vaan mallikokoelmat, joita on verkko väärällään, vaihtelevat tekijöidensä (ja tarpeiden?) mukaan. Pisteeksi i:n päälle vastaan tulivat vielä bloggaamisen suunnittelumallit. Hohhoijaa.

Mutta kyllä niitä suunnittelumalleja näköjään on IT-maailman ulkopuolellakin. Yksi löytyi tänä aamuna kylpyhuoneen kaapista. Mitähän tuon mallin mukaan on suunniteltu, puikko vai loota?

vanupuikkoja