No man is an island, ja yhä useammin viihde-, opetus- ja ryhmätyösovelluksia käyttääkin kaksi tai useampi henkilö yhtä aikaa. Käytettavyystestaus ja käyttäjätutkimus sen sijaan kohdistuu usein yksilöön ja sivuuttaa ryhmädynamiikan. Kuitenkin kaikilla ryhmillä on erilaisia tarpeita ja odotuksia, ja niitä voidaan lähestyä mallintamalla ryhmäpersoona yhden yksittäisen käyttäjän sijaan. Tästä kertoo Extending a Technique: Group Personas: ”In the most general sense, as our tools become more social, as information processing and ubiquitous computing pervade our environment, so should our techniques to model their users. Group personas are a small and easy step.”

Myös käytettävyyttä voidaan testata ryhmässä. Jos tuotetta, sovellusta tai verkkopalvelua on tarkoitus käyttää ryhmässä, on sen testaaminenkin ryhmässä mielekästä. Yksi esimerkki ryhmässä tapahtuvasta toiminnasta on mobiili moninpelaaminen, jonka sovelluksia testataan kotimaan kamaralla esimerkiksi ryhmätestaamiseen erikoistuneessa UsabilityHUBissa. Tästä testaamistavasta voi lukea vaikkapa täältä: Group Testing: The Best of Both Worlds.